15-minutersstaden är ett planeringskoncept som bygger på tillgänglighet, att människor ska kunna nå allt de behöver inom 15 minuters avstånd från hemmet till fots, med cykel eller andra hållbara transporter. Grundtanken är att utforma stadsdelar så att de blir självförsörjande på service och därmed minska transportbehovet.
Konceptet 15-minutersstaden myntades 2015 under klimatkonferensen (COP21) i Paris av Carlos Moreno, urbanist och professor vid Sorbonneuniversitetet. Det blev allmänt känt genom Paris borgmästare Anne Hidalgo som använde det under sin återvalskampanj 2020. Sedan dess har konceptet spridits världen över och tillämpats i forskning och i praktiken. I det europeiska partnerskapet Driving Urban Transitions (DUT) är 15-minuterstaden är ett av tre centrala tematiska fokus. De tankegångar och grundprinciper som ryms i 15-minutersstaden har stor potential att bidra till klimatneutrala städer med attraktiva livsmiljöer. Samtidigt finns ett flertal utmaningar att ta hänsyn till i dess tillämpning.
Programmet fokuserar på
Att diskutera konceptet 15-minutersstaden och de bakomliggande principerna, dess relevans i praktisk tillämpning i Sverige och de konkreta lösningar som fallit ut från forskning och praktik.
Vi delar kunskap och diskuterar föregångsprojekt, ny forskning och innovation och kopplar an till arbetet som sker i svenska städer.
I nätverket kommer vi diskutera:
- Anpassning till platsen: Vilka utmaningar och möjligheter är förknippade med att implementera 15-minutersstaden, i storstäder såväl som i mindre orter?
- Effekter i olika skala: Vad blir effekterna i olika delar av staden, och i områden utanför staden, när konceptet implementeras?
- Social hållbarhet: Hur säkerställer vi att 15-minutersstaden främjar en hållbar urban utveckling som tar hänsyn till en mångfald av människor och behov?
- Logistik: Vilka krav ställs på varutransporter när människor transporteras kortare sträckor?
Riktar sig till dig som
Arbetar med planering, bostads- och platsutveckling eller med mobilitetslösningar i sammanhang där 15-minutersstaden kan vara ett tillämpbart koncept.
Träffarnas innehåll
Träff 1
Datum & tid: 14 mars kl 10.00-12.00
Plats: Digitalt
Innehåll: Introduktion till nätverket och 15-minutersstaden i forskning och praktik, erfarenhetsutbyte kring utmaningar från egen verksamhet och fördjupning i en kartläggning av europeiska föregångarstäder för att resonera om 'best practice' och anpassning till platsen.
Talare:
- Maximilian Jäger, koordinator för 15-minutersstaden i Driving Urban Transitions
- Helena Friberg Ruge, arkitekt med fokus på socialt hållbar stadsutveckling, Sweco.
Träff 2
Datum & tid: 4 juni, kl 09.30-12.30
Plats: Bas Barkarby, Järfälla
Innehåll: Konceptet 15-minutersstaden målar upp en ambitiös vision för att höja livskvaliteten i städer och stödja klimatomställningen. Många åtgärder behövs för att göra framtidens byggda miljö attraktiv och tillgänglig. Utöver personlig mobilitet spelar även urban logistik en viktig roll i utvecklingen av 15-minutersstaden. Om människor förväntas resa kortare sträckor, behöver varor och tjänster finnas närmare.
Hur bör flöden av varor se ut för att bidra till attraktiva livsmiljöer? Och hur bör städer utformas för att kunna bidrar till omställningen mot cirkulära flöden?
Under nätverkets andra träff kommer vi att fokusera på frågor som rör logistikens roll i stadsutvecklingen. Vi kommer även att diskutera hur logistik och materialflöden bör hanteras för att skapa goda och attraktiva livsmiljöer redan under stadsbyggnadsprocessen.
Värd: Sophia Sundberg, vd Barkarby Science
Talare:
- Elisabet Stuart, bitr. projektchef Barkarbystaden, Järfälla kommun
- Hans Lejon, KAM, Ragn-Sells
Träff 3
Datum & tid: 3 oktober, kl 10:00-12:00
Plats: Digitalt
Innehåll: När städer börjar planeras efter koncept som 15-minutersstaden är ett centralt mål att platser och gaturum utvecklas till attraktiva livsmiljöer. Vi ser i sammanhanget en ökad popularitet för att skapa temporära platser med en tillfälligt ändrad design och användning, såsom sommar-gå-gator med sittplatser och odlingar.
De bakomliggande drivkrafterna kan vara en vilja att utforska, testa nya lösningar, skapa opinion, skapa beredskap för framtida förändringar eller för att skapa liv och rörelse på en övergiven plats i väntan på mer permanenta förändringar.
I det här mötet vill vi utforska vilken roll temporära platser och tillfällig arkitektur kan spela för att förverkliga 15-minutersstadens visioner. Vi tar del av erfarenheter av några genomförda projekt för att förstå utmaningar och diskutera framgångsfaktorer.
Talare:
- Linda Kummel, enhetschef RISE på enheten Arkitektur & fysisk planering
- Elvira Grahn, doktorand LTH, i projektet Conflicted Streets – Navigating conflicts over streets and urban space in the transition to the 15mC
Träff 4
Datum och tid: 16 januari 2025 kl 10.00-13.00
Plats: Drottninggatan 33, Stockholm
Innehåll: Programmet avslutas med ett gemensamt Future Solutions-event med mat, mingel och trendspaning.
Leds av
Jennifer Wendelius, jobbar med kunskapsspridning och event i Driving Urban Transitions.
Katarina Schylberg, programansvarig hos IQ Samhällsbyggnad för det europeiska partnerskapet Driving Urban Transitions.
Anmälan för 2024 års nätverk är stängd. Håll utkik efter anmälningarna till Future Solutions 2025 som öppnar redan i höst!
Antalet platser i varje grupp är begränsade och vi förbehåller oss rätten att göra ett urval som möjliggör bästa möjliga erfarenhetsutbyte.